ویدومیت
ویدومیت پلتفرمی برای ارتباط ویدویی آسان است. شما با ویدومیت می‌توانید به راحتی وبینار، دوره‌های آنلاین و وب کنفرانس برگزار کنید.

وبینار مارکتینگ چیست؟

0 29

وبینار مارکتیگ به معنی برگزاری یک وبینار با هدف دستیابی به بازارهای جدید و افزایش فروش کالا و خدمات است. از آنجا که در وبینار امکان برقراری ارتباط دوسویه با مخاطب وجود دارد، بهترین راهکار برای معرفی یک محصول یا خدمت است و در آن می‌توانید ضمن پاسخگویی به سوالات، شرکت کنندگان را به استفاده از خدمات کسب‌وکار خود ترغیب کنید. در این مطلب ویدومیت به این سوال که وبینار مارکتینگ چیست پاسخ می‌دهیم و راهکارهایی که به کمک آن می‌توانید فروش خود را افزایش دهید را به شما معرفی می‌کنیم. با مطالعه مطلب «وبینار چیست» هم می‌توانید اطلاعات کاملی در این مورد کسب کنید.

 

مفهوم وبینار مارکتینگ چیست و چه کاربردی دارد؟

وبینار مارکتینگ یکی از شاخه‌های ایونت مارکتینگ (Event Marketing) است که به کمک برگزاری سمینار آنلاین تلاش می‌کند فروش کالا و خدمات را افزایش دهد. هر شرکت برای خود یک برنامه بازاریابی دارد که از طریق آن سعی می‌کند اهداف خود را مشخص کرده و برای رسیدن به آن برنامه ریزی کند. وبینار مارکتینگ یکی از ابزارهای خوبی است که به شما برای رسیدن به این اهداف کمک می‌کند.

به کمک برگزاری یک وبینار خوب کسب‌وکارها می‌توانند به اهداف زیر دست پیدا کنند:

  • ایجاد سرنخ (Lead) و لیستی از مشتریان احتمالی
  • افزایش آگاهی از برند (Brand awareness)
  • برقراری ارتباط مستقیم با مشتریان و تحلیل محصول
  • پی‌بردن به نقاط ضعف و قوت محصول
  • جلب اعتماد مشتری و تبدیل او به مشتری وفادار
  • فروش بیشتر

 

با برگزاری یک وبینار تخصصی می‌توانید خود را به عنوان کارشناس ارشد رشته خود معرفی کرده و ضمن پاسخگویی به سوالات به عنوان مرجع قابل اتکا در خصوص خدمات خود مطرح شوید، به این ترتیب مشتری هر زمانی که تصمیم بگیرد محصولی مشابه تولیدات شما را خریداری کند در قدم اول به سراغ شما می‌آید.

شما می‌توانید به شرکت کنندگان راه‌های ارتباط با خود مثل صفحاتتان در شبکه‌های اجتماعی و سایت خود را معرفی کنید تا بیشتر از محتواهای تولید شده شما استفاده کنند و با شما در ارتباط باشند.

همچنین در قالب یک وبینار می‌توانید چشم انداز جدیدی پیش چشم مشتریان قرار دهید تا بتوانند با دید بازتری شما و محصولاتی که ارائه می‌کنید را انتخاب کنند.

 

وبینار مارکتینگ چه چیزی نیست؟

با تعریفی که از وبینار مارکتینگ  ارائه کردیم بسیاری ممکن است آن را با تبلیغات اشتباه بگیرند، شخصی که در وبینار شما شرکت می‌کند به هیچ عنوان انتظار دیدن یک تبلیغ را ندارد و شما با تبلیغ مداوم کالا و خدمات خود نه تنها باعث ناراحتی مخاطب خواهید شد بلکه اعتبار خود را هم خدشه دار می‌کنید.

هدف مخاطب از شرکت در یک سمینار آنلاین کسب آگاهی و آخرین اطلاعات در مورد یک موضوع است. تمام نکاتی که در جلسات بازاریابی حضوری باید رعایت شود، هنگام برگزاری وبینار هم باید مورد توجه شما باشد.

شما باید ضمن شناختی که از مشتری دارید موضوع مناسبی را انتخاب کنید و در طول کنفرانس اطلاعات ارزشمندی را در اختیار شرکت کنندگان قرار دهید، در ضمن این اطلاعات می‌توانید هوشمندانه به مزایای محصولات و خدمات خود هم اشاره کنید، درغیر این صورت قطعا نه تنها به اهداف بازاریابی خود دست پیدا نمی‌کنید، شرکت کنندگان وبینار هم احساس می‌کنند وقت خود را هدر داده‌اند.

رمز موفقیت شما در بر انگیختن حس کنجکاوی شرکت کنندگان نسبت به محصولات خودتان است و باید این حس را به آن‌ها القا کنید که بی‌طرف هستید.

هنگامی که تصمیم می‌گیرید یک وبینار برگزار کنید قبل از هر چیز باید بدانید قصد دارید به چه چیزی دست پیدا کنید و همه اقداماتی که انجام می‌دهید باید در این راستا برنامه ریزی شود.

 

چرا صاحبان کسب‌وکارها از وبینار استفاده‌ می‌کنند؟

وبینار مارکتینگ یک نوآوری در روش تبلیغات شما محسوب می‌شود.
وبینار مارکتینگ یک نوآوری در روش تبلیغات شما محسوب می‌شود.

وبینار یک ابزار کم هزینه است که به کمک اینترنت امکان دسترسی شما به مشتریان را در هر جایی فراهم می‌کند. برگزاری وبینار این حس را به مشتریان شما انتقال می‌کند که برای آن‌ها اهمیت قائل هستید و حاضرید دانش و تجربه خود را در اختیار آن‌ها قرار دهید.

شما برای برند سازی باید از هر فرصتی استفاده کنید و وبینار به شما این امکان را می‌دهد که برنامه‌های بازاریابی خود را در ابعاد گسترده و در حضور جمع زیادی از شرکت کنندگان پیاده کنید.

برای مشتریان شرکت در وبینار بسیار ساده است و در محیط و خانه خود با یک لپ تاپ ساده هم می‌توانند در رویداد شما حاضر شوند.

مخاطبان وبینار از شما یاد می‌گیرند و به این ترتیب یک اعتماد بین شما شکل می‌گیرد.  اگر شما بخواهید یک یا کمپین تبلیغاتی را اجرا کنید باید هزینه زیادی متحمل شوید در حالیکه برگزاری یک وبینار بسیار مقرون به صرفه است.

شرکت کنندگان معمولا بدون پیش زمینه ذهنی و جهت گیری و با هدف یادگیری در وبینارها شرکت می‌کنند و این کمک می‌کند راحت‌تر بتوانید در مورد محصولات خود صحبت کنید.

صاحبان کسب‌وکارها معمولا از طریق وبینارها افراد مستعد و علاقه‌مند را شناسایی می‌کنند و گاهی از آن‌ها دعوت به همکاری می‌کنند. شاید یک روش متداول نباشد اما پیدا کردن یک نیروی متخصص بسیار سخت است و گاهی در طول یک وبینار می‌توانید چند نفر را که می‌توانند به کسب‌وکار شما کمک کنند را پیدا کنید.

 

چطور برای یک کسب‌وکار وبینار برگزار کنید؟

برای اینکه جایگاه وبینار در طرح‌های بازاریابی شما مشخص شود اول باید هدف گذاری مشخصی داشته باشید. آیا با برگزاری یک وبینار قصد دارید به تعداد بیشتری از مشتریان دست پیدا کنید، هدف شما آگاه سازی از برند است یا هدف دیگری دارید.

بسته به هدف گذاری‌ای که انجام می‌دهید باید برنامه برگزاری وبینار را مشخص کنید و بعد از آن موضوعی را پیدا کنید که برای مخاطب جذاب باشد.

شیوه برگزاری یک وبینار هم بسیار مهم است و باید با هدف گذاری شما مطابقت داشته باشد. وبینار را می‌توان در قالب ارائه یک مطلب آموزشی، پنل، جلسه پرسش و پاسخ و مصاحبه برگزار کرد که هرکدام کارکردهای خاص خود را دارند. پس از آن باید محتوای وبینار خود را آماده کنید و ضمن مشورت با چند متخصص از کاربردی و جذاب بودن آن اطمینان حاصل کنید. در نهایت پلتفرم ارائه وبینار خود را انتخاب کنید، به این ترتیب وارد فاز اجرایی می‌شوید.

به طور کلی مراحل برگزاری وبینار به ۴ بخش تقسیم می‌شوند:

 

۱. ایجاد صفحه مخصوص وبینار

یک لندینگ پیج با URL  اختصاصی مناسب انتخاب کنید و سعی کنید اصول سئو را در آن به خوبی رعایت کنید تا به سرعت در موتورهای جستجو در دسترس قرار بگیرد.

 

۲. اطلاع رسانی در خصوص وبینار

از طریق کانال‌های ارتباطی مختلف و مکان‌هایی که مخاطب حضور دارد، در مورد برگزاری وبینار اطلاع رسانی کنید. شبکه‌های اجتماعی، کانال‌ها و گروه‌های مختلف، صفحات اشخاص معتبر و معروف کسب‌وکار شما بهترین مکان‌ها برای اطلاع رسانی است.

 

۳. برگزاری وبینار

برگزاری وبینار به معنی اجرای درست و مناسب وبینار با کمک تمام ابزارهای آموزشی مثل تصویر، ویدئو، اسلاید، پاور پوینت است. از تمام ابزارهای موجود برای برگزاری هر چه بهتر یک وبینار استفاده کنید.

 

۴. پیگیری‌های پس از برگزاری سمینار آنلاین

پس از برگزاری وبینار یک بانک اطلاعاتی از شرکت کنندگان ایجاد کنید و برای آن‌ها برنامه بازاریابی مشخصی بریزید.

 

برگزاری وبینار در کجای طرح‌های بازاریابی شما قرار می‌گیرد؟

استراتژی وبینار مارکتینگ
وبینار مارکتینگ علاوه بر ارتباط باکیفیت با مخاطب، به رشد فروش هم کمک می‌کند!

بازاریابی شامل سه مرحله بازارشناسی، بازارسازی و بازارداری است. شما در بخش‌های بازارسازی و بازارداری می‌توانید از وبینار مارکتینگ استفاده کنید.

شما با برگزاری وبینارهای آموزشی دوره‌های آموزش آنلاین به بازارهای جدیدی دست پیدا کنید و ضمن افزایش آگاهی افراد از برند، محصولات و خدمات خود را به اشخاص جدیدی معرفی کنید.

لازمه موفقیت در این مرحله، ارائه محتوای اثرگذار و ارزشمندی است که جامعه هدف خود را به خوبی پوشش می‌دهد.

افرادیکه که در وبینار شما ثبت نام می‌کنند باید از مشتریان احتمالی شما باشند، به این مفهوم که به محصول شما علاقه داشته باشند و توانایی خرید آن را داشته باشند. شرکت افراد غیر مرتبط که تمایلی به استفاده از محصولات شما ندارند در زمینه بازار سازی کمکی به شما نخواهد کرد. اگرچه هر شرکت کننده‌ای که از محصول مطلع می‌شود باعث افزایش آگاهی از برند شما می‌شود اما نتیجه مستقیمی از آن نمی‌توان انتظار داشت.

در بخش بازارداری شما از طریق برگزاری جلسه پرسش و پاسخ، انتقال تجربه، برگزاری پنل و حتی ارائه راهکارهای عملی به مشتری می‌توانید از او مشتری وفادار بسازید و ضمن بازارداری به رتبه نخست برندهای حوزه کاری خود دست پیدا کنید.

شما باید علاوه بر ارائه محتوای مناسب، مشوق‌هایی برای شرکت در وبینار ارائه کنید تا مشتری برای حضور در وبینار انگیزه داشته باشد. اگر انتظارات او را در طول وبینار برآورده کنید، می‌توانید به حفظ جایگاه خود در بازار اطمینان داشته باشید.

حتما بخوانید: آموزش آنلاین چیست؟

نکات طلایی موفقیت وبینار مارکتینگ کدام‌ها هستند؟

  • وبینار خود را در زمان مناسب برگزار کنید که تمام علاقه‌مندان بتوانند در آن شرکت کنند.
  • طول مدت وبینار چیزی حدود ۴۵ تا ۶۰ دقیقه باشد که مخاطب از شرکت در آن خسته نشود.
  • فرصتی را برای پرسش و پاسخ در نظر بگیرید و به تمام سوالات شرکت کنندگان به دقت پاسخ دهید.
  • به کمک افراد متخصص و صاحب نام می‌توانید اثر گذاری وبینار را بیشتر کنید، می‌توانید از ارائه آن‌ها استفاده کنید.
  • تمام محتوایی که ارائه می‌کنید باید با اهداف بازاریابی و فروش شما مطابقت داشته باشد.
  • سعی کنید حس کنجکاوی شرکت کنندگان را تحریک کنید تا سعی کنند اطلاعات بیشتری از برند شما به دست آورند.
  • مخاطب را در راس اولویت‌های خود قرار دهید و سعی کنید ضمن جلب رضایت مشتری، او را به سمت اهداف مد نظر خودتان هدایت کنید.
  • سعی کنید شرکت کنندگان را در بحث شرکت دهید و از نظرات و تجربیات آن‌ها هم استفاده کنید.
  • می‌توانید از مشتریان موفق خود در خواست کنید بخشی از تجربیات خود را با شرکت کنندگان به اشتراک بگذارند.
  • سعی نکنید بی عیب به نظر برسید، بلکه سعی کنید یک فضای واقعی و صمیمانه ایجاد کنید که برای شرکت کنندگان باور پذیر باشد.
  • برای شرکت کنندگانی که در بحث‌ها مشارکت می‌کنند جوایزی در نظر بگیرید تا فضای پر شورتری داشته باشید.
  • چند هفته پیش از برگزاری وبینار در پلتفرم‌های برگزاری ثبت نام کنید تا در روز رویداد، برای اجرای کار به مشکل خاصی بر نخورید.

 

ویدومیت چه خدماتی را برای وبینار مارکتینگ در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهد؟

ویدومیت یک سامانه تخصصی برگزاری سمینارهای آنلاین است که امکانات خوبی را برای وبینار مارکتینگ در اختیار کسب‌وکارها قرار داده است. شما از طریق ویدومیت می‌توانید پیشنهادهای تازه‌ای را به مشتریان خود ارائه کنید و از آن‌ها دعوت کنید برای تهیه محصولات شما یا افزایش آگاهی خود از محصول به سایت و شبکه‌های اجتماعی شما مراجعه کنند.

به این ترتیب می‌توانید مخاطبان جدید پیدا کنید و برای آن‌ها برنامه بازاریابی دقیقی را پیاده سازی کنید. تمام امکانات لازم برای حفظ ارتباط با شرکت کنندگان وبینار برای شما فراهم شده است تا بتوانید مخاطبان خود را حفظ کنید.

رابط کاربری سایت بسیار ساده و حرفه‌ای طراحی شده به نحوی که همه می‌توانند به راحتی از آن استفاده کنند و از طرح‌های متنوع آن برای در اختیار داشتن صفحه اختصاصی خود بهره ببرند.

اگر می‌خواهید کسب‌وکار خود را رونق دهید یکی از کم هزینه‌ترین راهکارها برگزاری وبینار است، همین الان در سایت ویدومیت ثبت نام کنید و اولین وبینار رایگان خود را برگزار کنید.

اگر با مطالعه این مطلب پاسخ سوال وبینار مارکتینگ چیست را یافته‌اید و مطالبی به ذهنتان خطور کرده که دوست دارید با سایر خوانندگان این مطلب به اشتراک بگذارید می‌توانید نظرات خود را از طریق بخش دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید.


این مطالب را هم بخوانید:

چگونه با ویدومیت، کرونا را دور بزنیم؟

اسکایپ بیزینس چیست و چه کاربردی دارد؟

۷ آداب و رسوم کنفرانس ویدیویی آنلاین که باید بدانید

چطور می‌توانید با برگزاری کنفرانس آنلاین ویدیویی دنیا را نجات دهید؟

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.