ویدومیت
ویدومیت پلتفرمی برای ارتباط ویدویی آسان است. شما با ویدومیت می‌توانید به راحتی وبینار، دوره‌های آنلاین و وب کنفرانس برگزار کنید.

شاخص های برگزاری یک وبینار موفق کدامند؟

0

هر روز بر تعداد وبینارهایی که در کشور برگزار می‌شوند افزوده می‌شود و فرهنگ استفاده از وبینار در بین عموم مردم و کسب‌وکارهای مختلف به خوبی جا افتاده است، اما به‌راستی شاخص‌های برگزاری یک وبینار موفق چه چیزهایی هستند و آیا همه وبینارهایی که برگزار می‌شوند می‌تواند مفید و اثر گذار باشند؟ قطعا ملاک‌ها و معیارهایی برای تمایز یک وبینار موفق و یک وبینار ناموفق وجود دارد، در این مطلب ویدومیت سعی می‌کنیم شاخص‌های تعیین کیفیت وبینارها را مشخص کنیم تا راحت‌تر بتوانید سطح سمینار آنلاینی که برگزار کرده‌اید را مشخص کنید. اگر قصد برگزاری وبینار را دارید توصیه می‌کنیم مطلب وبینار چیست را بخوانید تا با صفر تا صد مراحل برگزاری یک وبینار آشنا شوید.

 

راهکارهای برگزاری یک وبینار موفق

قبل از این‌که به شاخص‌های یک وبینار خوب بپردازیم باید بدانیم چه راه‌کارهایی باعث ایجاد یک وبینار موفق می‌شوند:

 

۱. تولید محتوای اثربخش

وبینار نوعی محتوا است که شاید در نگاه اول با دسته بندی‌های شناخته شده محتوا مطابقت نداشته باشد اما کیفیت مطالب ارائه شده در آن از اهمیت بالایی برخوردار است. هر روز بر تعداد کاربران اینترنت افزوده می‌شود و بخش بزرگی از جامعه هدف هر کسب‌وکاری به دلیلی در اینترنت حضور دارند، اگر موضوع جذاب و مناسبی را پیدا کنید، با کمک اصول تولید محتوا اسم مناسبی برای وبینار خود انتخاب کنید و مطالب ارزشمند و متناسب با نیاز مخاطب را ارائه کنید، اولین قدم را برای برگزاری یک وبینار موفق و اثرگذار برداشته‌اید.

بسیاری از کسب‌وکارها با وجود صرف هزینه و وقت زیاد وبینارهای موفقی برگزار نمی‌کنند که یکی از عوامل عدم موفقیت آن‌ها کم توجهی به کیفیت محتوا است.

 

۲. برگزاری وبینار در زمان مناسب

یکی دیگر از مواردی که در موفقیت یک وبینارتاثیر گذار است انتخاب زمان مناسب برگزاری وبینار است، اگر مخاطب شناسی دقیقی داشته باشید و نیازهای او را به درستی درک کرده باشید، تعیین زمان مناسب برای برگزاری سمینار آنلاین ساده‌تر خواهد بود.

 

۳. بازاریابی مناسب

یکی از مهم‌ترین رموز موفقیت یک وبینار بازاریابی مناسب برای آن است، فرقی نمی‌کند وبینار شما رایگان باشد یا برای شرکت در آن هزینه دریافت می‌کنید، باید از طریق شبکه‌های اجتماعی، موتورهای جستجو و هر ابزاری دیگری که به فکرتان می‌رسد مخاطبان را از برگزاری این رویداد آگاه کرده و به شرکت در آن ترغیب کنید.

حتما بخوانید: وبینار مارکتینگ چیست؟

۴. انتخاب سامانه برگزاری مناسب

کیفیت برگزاری وبینار تا حدود زیادی به ابزاری که برای برگزاری آن انتخاب می‌کنید بستگی دارد، اگر ابزار مناسب را انتخاب کنید، قطعا مخاطب بدون دغدغه و مواجه شدن با اشکالات فنی می‌تواند از وبینار شما نهایت استفاده را ببرد و شانس اینکه به یک مشتری وفادار تبدیل شود افزایش پیدا می‌کند.

همه اطلاعات لازم درباره برگزاری وبینار را می‌توانید با مطالعه مطلب چگونه یک وبینار برگزار کنیم به دست آورید.

تهیه امکانات مورد نیاز

برای برگزاری یک وبینار موفق باید زیرساخت‌های لازم را در اختیار داشته باشید، لازم نیست اینترنت شرکت کنندگان خیلی قوی باشد و با یک اینترنت متوسط هم می‌توانند به خوبی در وبینار شرکت کنند اما شما باید از یک اینترنت پرسرعت و با پهنای باند مناسب استفاده کنید و سایر ابزارهای لازم مثل کامپیوتر، میکروفن، دوربین و… را هم از قبل آماده کنید و کیفیت آن‌ها را از قبل بسنجید.

 

کمک گرفتن از همکاران مناسب

خوب است از متخصصان دیگری که در رشته شما شناخته شده هستند، برای مشارکت در وبینار استفاده کنید و کار را با مشارکت همکاران مناسب پیش ببرید تا هم از اعتبار آن‌ها استفاده کنید و هم کیفیت کار خود را ارتقا دهید.

 

شاخص‌های برگزاری یک وبینار موفق

حالا که با راه‌کارهای برگزاری یک وبینار موفق آشنا شدیم، باید بدانیم که با چه شاخص‌هایی می‌توان موفقیت یک وبینار را اندازه گرفت. در ادامه به مهم‌ترین KPIهای برگزاری وبینار اشاره می‌کنیم.

 

۱. تعداد ثبت نام‌ها

اولین شاخصی که تعیین می‌کند وبینار شما موفق بوده یا نه تعداد افرادی است که برای شرکت در وبینار ثبت نام می‌کنند، بسته به جامعه هدف و موضوع این تعداد متغییر است. در برخی موضوعات عمومی انتظار شرکت تعداد بیشتری از افراد را داریم و در برخی موضوعات تخصصی تعداد شرکت کنندگان کمتر خواهد بود. نکته مهم این است که بتوانید تعداد زیادی از افراد جامعه هدف را به شرکت در وبینار خود ترغیب کنید.

 

۲. تعداد شرکت کنندگان

اینکه چند نفر در زمان برگزاری وبینار آنلاین می‌شوند و از مباحث وبینار استفاده می‌کنند هم یک ملاک خوب است که مشخص می‌کند چقدر در برگزاری رویداد آنلاین خود موفق بوده‌اید.

 

۳. تعداد لیدهای دریافتی

در طول یک وبینار شما می‌توانید چندین لید برای پیگیری و ارتباطات طولانی مدت آینده با شرکت کنندگان را جمع‌آوری کنید. هرچه تعداد افرادیکه اطلاعات خود را در اختیار شما قرار می‌دهند افزایش پیدا کند، نشانگر موفقیت وبینار شما است.

 

۴. تعداد فروش

این یکی از اهداف نهایی اغلب کسب‌وکارها از برگزاری وبینار است، اینکه چند نفر از شرکت کنندگان بعد از دریافت اطلاعات تماس و مذاکره تبدیل به مشتری نهایی می‌شوند و این روند چقدر به طول می‌انجامد، یکی دیگر از ملاک‌های تعیین کیفیت برگزاری یک وبینار است.

 

۵. نظر سنجی و مشارکت

اینکه چند نفر تا آخر وبینار آن را دنبال می‌کنند و در مباحث شرکت می‌کنند هم ملاک دیگری است که میزان موفقیت وبینار شما را مشخص می‌کند.

شما از طریق نظر سنجی هم می‌توانید میزان رضایت شرکت کنندگان در وبینار را بسنجیند و بسته به نظرهای آن‌ها کیفیت سمینارهای آنلاین آتی خود را ارتقا دهید. تشخیص نقات قوت و ضعف از طریق نظر سنجی اطلاعات خوبی را در اختیار شما می‌گذارد.

 

۶. اظهار نظر در مورد وبینار

شرکت کنندگان معمولا در طول وبینار و پس از آن در شبکه‌های اجتماعی مختلف اظهار نظر می‌کنند و گاهی بحث‌های مهم مطرح شده در وبینار را با دیگران به اشتراک می‌گذارند. با تعیین یک هشتگ مناسب می‌توانید این بازخوردها را بررسی کنید و ضمن کسب اطلاعات کافی در مورد کیفیت برگزاری وبینار از این شاخص برای تعیین میزان موفقیت وبینار خود استفاده کنید.

 

کلام آخر

برای برگزاری یک وبینار موفق لازم است از قبل برای خود شاخص یا KPIهای مشخصی را بر مبنای مخاطب سنجی و شرایط برگزاری وبینار مشخص کنید تا بتوانید به صورت دقیق میزان اثر بخشی و موفقیت رویداد آنلاین خود را مشخص کنید. این شاخص‌ها در هر وبینار بسته به موضوع و مخاطب متفاوت است.

هر وبینار تجارب و اطلاعت زیادی را در مورد نیازهای مخاطب در اختیار شما قرار می‌دهد و همچنین کمک می‌کند نقاط ضعف و قوت خود را بهتر بشناسید، به این ترتیب می‌توانید برای موفقیت بیشتر در وبینارهای آتی استراتژی مناسبی تدوین کنید و با مشارکت دیگران به اهداف خود در این زمینه دست یابید.

ویدومیت یک پلتفرم جامع برگزاری وبینار، ویدئو کنفرانس و دوره‌های آموزشی آنلاین است که هر آنچه برای برگزاری یک وبینار موفق نیاز دارید را در اختیار شما قرار می‌دهد. اگر قصد برگزاری یک وبینار را دارید همین الان در سایت ثبت نام کنید و ضمن آشنایی با امکانات این پلتفرم نخستین وبینار رایگان خود را برگزارکنید.

اگر تجربه‌ای در خصوص نحوه برگزاری یک وبینار موفق و تعیین شاخص‌های بررسی کیفیت یک وبینار دارید می‌توانید آن را در بخش نظرات با سایر خوانندگان این مطلب در میان بگذارید.


این مطالب را هم بخوانید:

چگونه کلاس آنلاین برگزار کنیم؟

چگونه وبینار رایگان ایجاد کنیم؟

ویدیو کنفرانس چیست؟

ادوب کانکت چیست و چه استفاده‌ای دارد؟

هزینه برگزاری وبینار چقدر است؟

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.